עידו בן עדנה עומר בן אסתר נוי שאבי בת נעמי ישראל בן דינה אופיר בן עדנה יולי בת שרון אוריאל בן אהובה אדם בן מיכל מטה חי חנניה בן פנינה דולב בן עליזה יוסף בן סימה כפיר אהרון בן אילה דוד בן גרציה ספיר בת זיוה גינתון משולם בן רחל בריינה יוסף בן אביגיל גל בן ענת אוריאל בן ברוריה ברנדל איתי בן שושנה משה בן חנה מלכה חגי בן נילי יוחאי בן עליזה גיל בן אורה אביתר בן יפה דוד ליאב בן רוחלה רחל יונתן בן גאולה עלמה בת יונת אבי יעקב בן ליסה נוע יוסף בן פטריסיה יוליד עזיזה טל בן ולרי לאה ליאם בן ענת ינון יוסף בן שרון שון בן אנה אופיר בן אורלי עוז בן רחל נעם אלימלך בן דבורה דבורה בת מלכה פלג פנחס בן יפה אור בן נורית דוד אבידור בן יהודית לאה בת רונית אוריה וגבריאל בן אפרת רחל וילדיהם עידן דניאל בן קרן יונה בצלאל בן רייזל אלישיב בן פרידה לירון בת דליה שלמה בן אילנה אביב בת דורון שלמי שלמה בן יעל אורה ירדן בת אורית טל בן ורד עידו בן עדנה עומר בן אסתר נוי שאבי בת נעמי ישראל בן דינה אופיר בן עדנה יולי בת שרון אוריאל בן אהובה אדם בן מיכל מטה חי חנניה בן פנינה דולב בן עליזה יוסף בן סימה כפיר אהרון בן אילה דוד בן גרציה ספיר בת זיוה גינתון משולם בן רחל בריינה יוסף בן אביגיל גל בן ענת אוריאל בן ברוריה ברנדל איתי בן שושנה משה בן חנה מלכה חגי בן נילי יוחאי בן עליזה גיל בן אורה אביתר בן יפה דוד ליאב בן רוחלה רחל יונתן בן גאולה עלמה בת יונת אבי יעקב בן ליסה נוע יוסף בן פטריסיה יוליד עזיזה טל בן ולרי לאה ליאם בן ענת ינון יוסף בן שרון שון בן אנה אופיר בן אורלי עוז בן רחל נעם אלימלך בן דבורה דבורה בת מלכה פלג פנחס בן יפה אור בן נורית דוד אבידור בן יהודית לאה בת רונית אוריה וגבריאל בן אפרת רחל וילדיהם עידן דניאל בן קרן יונה בצלאל בן רייזל אלישיב בן פרידה לירון בת דליה שלמה בן אילנה אביב בת דורון שלמי שלמה בן יעל אורה ירדן בת אורית טל בן ורד
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מדוע אומרים: "שונא מתנות יחיה"? מה רע בקבלת ..
ערכים
מהי משמעות ``דרך ארץ קדמה לתורה``?
זאב גרינוולד
כיצד ניתן להפיג את הדאגות?
זאב גרינוולד
לדון לכף זכות
יחיאל ויצמן
משמעותה של מידת הענווה
זאב גרינוולד
הרצאות דומות
התמודדות וחשיבה חיובית- חלק א`
אברהם להב
כיצד לא נהיה בודדים לעולם?
צביאלי בן צור
אתגר או בעיה - פרק 6
- ..
אורן בן דוד
אתגר או בעיה - פרק 5
- ..
אורן בן דוד
אתגר או בעיה - פרק 2
- ..
אורן בן דוד
מאמרים בנושא
למה אנשים לא מרוצים מהחיים?
נח גוטמן
הייחודיות
יהודה רובן
שליטה עצמית
יהודה רובן
14 תובנות לביקורת בונה
דוד ברוורמן
סוד הבחירה החופשית
יהודה רובן
מאמרים נוספים
כיצד מתגברים על מידת הכעס? כיצד מחזקים את ה"מעצורים" שימנעו את ההתפרצות הצפויה לעיתים קרובות?
השאלה
כיצד מתגברים על מידת הכעס? כיצד מחזקים את ה"מעצורים" שימנעו את ההתפרצות הצפויה לעיתים קרובות?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת ערכים
ראשית, יש לדעת מראש מהו אופיים של החיים. מי שמתכונן שלאחר נישואיו יהיו חייו רק אושר, שמחה ונחת, והקץ לכל קשייו - חי באשליות, ומוטב שיתפכח במהרה. כאשר אנשים מטפחים אשליה בלתי מציאותית שהחיים מתנהלים תמיד על מי מנוחות, אין פלא שהבעיה הראשונה שהם נתקלים בה מוציאה אותם משלוותם...
ההפך מהכעס היא מידת הסבלנות, שפירושה: הנכונות לסבול. כשאדם נושא על שכמו משא יקר וחשוב, הוא אינו נוטש אותו על אף הקושי. האשה והילדים הם משא כבד, אך ככל שאדם מטה שכמו לסבול, יזכה להגיע גם לרגעי הנחת והאושר.
הכעס, כאמור, "בחיק כסילים ינוח". נזקי הכעס הם קשים מאד. בחז"ל מובאות דוגמאות רבות על אימה יתירה שהביאה לתוצאות חמורות, לנפילת רבבות מישראל, לשלוש העבירות החמורות, לחילול שבת, לאכילת אבר מן החי, להסתלקות החכמה ועוד.
זאת ועוד, אימה יתירה, כעס והקפדת יתר עומדים בסתירה למלאכת החינוך. חז"ל באבות הורונו : "ולא הקפדן מלמד". מלאכת החינוך דורשת מחשבה מעמיקה, ואילו הכועס – חכמתו מסתלקת ממנו. הבא לכלל כעס בא לכלל טעות. החינוך הוא תחום רגיש מכדי שנוכל להפקירו לטעויות...
כדי להתגבר על מידת הכעס יש להדבק בדרכיו של הבורא. מה הקב"ה עושה כאשר בניו מכעיסים אותו במעשיהם? ראשית, הוא מתפלל! שנית, הוא מלמדנו שיש לתת למידת הרחמים לגבור על מידת הכעס. זאת למדנו מדברי חז"ל:
"מנין שהקב"ה מתפלל?... אמר רב זוטרא בר טוביה אמר רב: "יהי רצון מלפני שיכבשו רחמי את כעסי ויגולו רחמי על מידותי ואכנס להם לפנים משורת הדין" (ברכות ז').
שנית, נלמד מהקב"ה להשליט את מידת הרחמים על מידת הכעס – הכיצד?
אין זה סוד שיש מצבים המקפיצים אותנו משלוותנו. זו יכולה להיות התנהגות של אדם כלפי חברו, של ילד כלפי הוריו או של תלמיד כלפי רבו. לפעמים מדובר במעשי נקמנות שמקורם ב"דווקא" וב"להכעיס", שאינם יודעים גבולות, ומטרתם המוצהרת היא לפגוע ולהכאיב. יש צורך בגבורת נפש אדירה כדי להבליג. הסיוע בא באמצעות מידת הרחמים המאפשרת לקרוא אחרת את המפה. יש להתבונן בשורשי התנהגותו של הזולת, לרדת לעומק המעשה, ואז תתברר לנו האמת, המניעים שדחפו אותו לעשות מה שעשה. אז נגיע למסקנה כי אין אדם/ילד רע, אלא אדם שרע לו. אם נראה כמה כאב ותסכול נבעו מאותו מעשה שהכעיס אותנו, הרי שבמקום לכעוס נתחיל לרחם עליו, נקלוט את זעקת הרחמים המסתתרת מאחורי המעשה.
אם אין מקום כלל לכעס, כיצד נוכל להוכיח לילדים כי הם עברו את הגבול בהתנהגותם? האומנם, תמיד נמשיך לנהוג בהם בסבלנות? כיצד ידעו הילדים להבדיל בין מעשה קל לחמור, אם תמיד תהיה תגובתנו מתונה?
כשאדם נוהג בסבלנות, הוא יכול להגיע להחלטה מתוך מתינות (ולא מתוך כעס), שהנה הגיע הזמן להגיב בצורה שייראה ככועס
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
    העצמה אישית
  • קורס מרצים
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה